Khamis, 28 Oktober 2010

Mana Penghujungnya....






Suatu masa kan sampai jua .........

Seumpamanya........pun begitu kita sebagai makhluk.....
akur pada perintahNya......waktu itu pasti terpisah, keluar roh dari jasad......
tak mampu....disaat tiada pengucapan, kala tiada kudrat.....
tak mungkin dapat kita menahan.....sakaratulmaut......
aduhai! betapa ketika itu.....penanggungan......
detik itu kita keseorangan......dalam kesukaran.....? dalam ketenangan....?
sesungguhnya berbahagialah mereka yang mendapat perlindungan dan rahmat ALLAH SWT.





___________________________________________________________




12 BARISAN MANUSIA MENUJU AKHIRATBarisan Pertama

Didiringi dari kubur dalam keadaan tidak bertangan dan berkaki.
Keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah swt: "Mereka orang-orang yang menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka sombong dan tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan di dunia mahupun di akhirat". Firman Allah lagi " Aku akan memalingkan hati orang yang sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatKu yang menunjukkan kekuasaanKu), itulah balasan dan tempat kembali mereka adalah neraka".



Barisan Kedua
Diiringi dari kubur dalam bentuk babi hutan.Seruan Allah "Mereka orang yang meringan-ringankan solat sewaktu hidupnya, sesungguhnya orang yang memerlihara solat lima waktu akan dihindar dari seksa kubur sebaliknya orang yang mengabaikan solat maka waktu dia mati, mayatnya dihimpit oleh kiang lahat sehingga berselisih tulang rusuk"


Barisan Ketiga
Diiringi dari kubur dengan bentuk keldai dan perut penuh ular serta kala jengking."Mereka adalah orang yang enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dalam orang yang berkemampuan." Inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.



Barisan Keempat

Diiringi dari kubur dalam keadaan darah memancut keluar dari mulut.
"Mereka adalah antara orang yang suka berdusta ketika berjual beli." Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yang diperolehi datang dari sumber yang halal.


Barisan Kelima
Diringi dari kubur dalam keadaan busuk seperti bangkai
Ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman padang masyar.
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. Inilah balasannya dan tempat mereka juga adalah neraka."

Barisan Keenam

Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan.Mereka adalah orang yang dahulunya menjadi saksi palsu.


Barisan Ketujuh

Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah dan nanah dari mulut
Mereka adalah orang yang enggan memberi kesaksian kebenaran



Barisan Kelapan

Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik, kepala ke bawah dan kaki ke atas.Mereka adalah yang melakukan zina. Tempat mereka adalah neraka.


Barisan Kesembilan
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam dan bermata biru, sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.Mereka adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.


Barisan Kesepuluh

Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh berpenyakit sopak dan dipenuhi kusta.Mereka ini adalah orang yang derhaka kepada ibubapa sewaktu hidupnya.


Barisan Kesebelas


Diiringi dari kubur dalam keadaan buta, gigi panjang seperti tanduk lembu jantan, bibir terjuih hingga ke dada dan lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yang menjijikan.
Mereka ini adalah orang yang minim arak sewaktu hidupnya.


Barisan Keduabelas

Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar-sinar seperti bulan purnama. Mereka melalui Titian Siratul Mustakim seperti Kilat.Datang suara sisi Allah yang memaklumkan "Mereka semasa hidupnya adalah beramal soleh dan melakukan kebaikkan. Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima
waktu dan meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat. Inilah balasan mereka dan tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah swt."






Tiada ulasan:

Catat Ulasan