Sabtu, 30 Oktober 2010

Makanan yang menjadi ubat



AIR ZAM ZAM

Rasulullah saw bersabda :

1. "Air yang paling baik dipermukaan bumi adalah Air Zam Zam. Ia mengandungi makanan yang bergizi dan menyembuhkan penyakit." (Hadis riwayat At Tirmizi)

2. "Zam Zam diberkati dan mengandungi makanan bergizi" (Hadis riwayat Muslim)

3. "Air Zam Zam sesuai dengan tujuan orang yang meminumnya." (Riwayat Ibnu Majah)
Manfaat meminum air Zam Zam adalah semasa kita meminumnya dengan niat dan doa. Berniat dan berdoalah bersungguh-sungguh.



BUAH TIN

Allah SWT berfirman :
"Demi Buah Tin dan Buah Zaitun, Demi Gunung Sinai dan negeri (Makkah) yang dijadikan aman....."
(Surah At Tin -1)

Antara manfaatnya adalah mengimbangi tekanan darah, merendahkan tahap kalestrol, membantu mencapai berat badan yang seimbang dan ideal, membantu mengatasi angin ahmar, mencegah penyakit kencing manis, memerangi penyakit kanser, mencegah serangan ghout, mencegah sembelit dan buasir.



MADU





Firman Allah SWT (Perintah Allah SWT kepada lebah) :
"Kemudian makanlah dari seegala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutilah jalan-jalan peraturan tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNYA kepadamu. Dengan itu keluarlah dari badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit)"
(Surah An-Nahl -69)



KURMA



Daripada Salman Ibn Amir, "Sesunggunya Rasulullah saw bersabda : Jika salah seorang di antara kamu hendak berbuka puasa, berbukalah dengan kurma sebab kurma itu barakah (berkat), kalau tidak ada maka dengan air kerana air itu bersih dan suci."
(Hadis riwayat Abu Daud dan At Tirmizi)

Masyarakat seluruh dunia kini mengiktiraf buah yang tahan lasak atas kemampuannya tumbuh di padang pasir dari timur Tengah Arab ini sebagai makanan wajib harian atas keberkesanannya dalam memberi tenaga, membantu memperkemaskan sistem fungsi tubuh dan otak.



BUAH ZAITUN

Rasulullah saw bersabda :
"Gunakanlah sari Zaitun sebagai lauk pauk dan minyak, sesungguhnya ia berasal dari pohon yang diberkati."
(Riwayat At Tirmizi dan Ibn Majah)

Ia dipilih antara makanan yang banyak memberi menfaat bukan sahaja sebagai pengranti minyak dalam masakan, malah atas keberkesanannya mengatasi pelbagai masalah kesihatan yang dianggap sebagai penyakit utama masa kini terbukti dengan pengalaman yang kerap.



HABBATUS SAUDA'

Rasulullah saw bersabda:
"Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda' kerana padanya adalah penawar segala penyakit melainkan As Sam."
Para sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apakah itu As Sam?"
Baginda saw menjawab "As Sam itu adalah mati."
(Hadis riwayat Bukhari)

Menurut Dr Danial Zainal Abidin, hebatnya khasiat Habbatus Sauda' sebagai penawar ini sehingga ia merupakan batu asas dalam merawat pesakit AIDS dan kanser atau barah.



ZA'FFRAN

"Sesiapa yang mengambil Za'ffran tulen dan Su'dun satu bahagian dicampurkan dengan madu, diminum sebanyak dua misqal (sudu) pada setiap haari, dia dikagumi akan daya ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir."
Za'ffran juga dipercayai dapat mengatasi masalah usus, penyakit wabak kulit 'bubonic plague' dan cacar yang mana juga hasil ujukaji menunjukkan Za'ffran berpontensi sebagai anti kanser dan agen awet muda. Diantara manfaatnya ialah melancarkan sistem daya ingatan, melancarkan sistem darah dan saraf, meningkatkan daya tahan penyakit dari serangan bakteria.



BERUBAT DENGAN MINYAK WANGI KA'ABAH.

Sa'id bin Jubair meriwayatkan bahawa minyak wangi ka'abah boleh dijadikan ubat. Atha' berkata' "Jika salah seorang di antara kami hendak berubat dengan minyak wangi ka'abah, dia membawa minyak wangi sendri, lalu diusapkan pada Hajar Aswad kemudian mengambilnya.
" (Ibnu Shalah dalam mansak).

Hadis Rasulullah saw
"Seandainya tidak kerana Allah menetapkan rukun dari kotoran jahilliyah dan kekejiannya, tentu dengannnya dapat menyembuhkan segala macam penyakit."



BUAH SAFRAJIL

Dalam suatu lafaz disebutkan, "saya mendatangi Nabi saw ketika beliau sedang bersama dengan sekelompok sahabat dan ditangannya membawa buah safrajil yang dibalik. Ketika saya menghadapnya, beliau melemparkan buah itu kepadaku seraya bersabda, "Ambillah ini wahai Abu Dzarr, kerana ia dapat menguatkan hati, memperbaiki jiwa dan menghilangkan kotoran hati."
(Diriwayatkan An-Nasaa'i)



HALBA

Disebutkan dari Nabi saw bahawasanya beliau menjenguk Sa'ad bin Abi Waqqash ra. di Makkah seraya berkata, "Panggilkan tabib untuknya." Lalu Al-Harits bin Kaldah memanggilkan tabib dan memeriksanya seraya berkata, "Tidak apa-apa, buatkan ramuan untuknya, iaitu halba bercampur dengan kurma ajwah kering, dimasak dan dibuat bubur." Perintah itu pun dilaksanakan dan sembuhlah dia.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan