Khamis, 5 Ogos 2010

Perjalanan ke Sungai Besar

Assalammualaikum wrt. wbt.

Semoga semua dibawah perlindungan dan rahmat Allah SWT.

Dalam pengisian hidup seharian yang membuat saya merasai hari begitu pantas berlalu dan terasa betapa masa tidak mencukupi tetap juga saya menerusi tanpa banyak persoalan dan memenuhi dengan keutamaan juga mengembangkan dada dalam kesyukuran.

16 Julai, 24,25 Julai dan 1 Ogos saya turun naik ke Sungai Besar.

16 Julai hari Interaksi IbuBapa Guru di sekolah puteri sulung saya. Inilah tanggungjawab ibubapa yang tidak boleh diringankan. Ini adalah tahun terakhir pertemuan kami dengan guru kelas puteri kami. Sepanjang 5 tahun puteri saya di SAMTAJ tahun lepas kami gagal menghadiri sessi ini kerana sekolah suami saya juga mengadakan sessi pertemuan ibubapaguru di hari yang sama. Namun saya tidak mengabaikan sessi tersebut dan memohon kerjasama sahabat saya (Pn Azizah) mewakili kami untuk mengambil laporan pelajar. Buat kak Zah jasamu kukenang......jazakallahu kahiran katsiran.





Hari Pertemuan ibubapa 'Interaksi - Tautan Kasih' pada 16 Julai 2010.
 Berbincang dengan Pn. Laili berkaitan laporan prestasi pelajaran puteri kami.


Saya dan suami bertolak dari Shah Alam ke Sungai Besar jam 5.00 pagi. Kami solat di Meru, sarapan di Kuala Selangor. Kami sampai ke distinasi sebelum jam 8.00pagi....dapatlah giliran no. 1. Sebagai ibubapa kami mendoakan kebaikan untuk anak-anak, yang penting semua urusan diberkati Allah SWT. Sesungguhnya hanya Allah SWT Maha Bijaksana.





Selesai perbincangan..... 
adalah buah tangan diberikan, satu cup cake dan sekotak air... 
sedap kek tu, kata puteri saya cikgunya buat.


Saya ingin mengucapkan penghargaan di atas segala perhatian dan kerjasama guru-guru yang mengajar di SAMTAJ khususnya buat yang mengajar puteri saya nur masyitah...terimakasih cikgu. Semoga Allah SWT menganugerahkan sebaik-baik ganjaran buat kalian. Jazakalahu Khairan Katsiran.



*********




24 Julai selepas siap memasak jam 7.30 pagi saya ke SgBesar, membawa pulang puteri kedua yang berlajar di Maahad Tahfiz Ummul Qura Sg. air Tawar. Kelasnya berakhir jam 11.30 terus kami kembali ke asrama puteri sulong saya, menghantarkan bekalan dan kek ulangtahunnya yang ke 17 dan terus kembali ke Shah Alam. Singgah sana-sini beli keperluan dapur dan barang asrama anak-anak, jam 4.00 petang sampai ke rumah....
25 Julai jam 3.30 petang (hujan agak lebat) saya sekeluarga bertolak ke Sungai Besar menghantar kembali puteri ke madrasah. Sangat singkat masa puteri saya di rumah namun inilah hakikat menuntut ilmu ada disiplin dan akhlak yang perlu dipatuhi. Jam 6.45 petang sampai di madrasah (masih hujan).

Selepas solat di masjid pekan Sg. Besar, saya singgah ke rumah Kak ngah (dikenali sebagai kak ngah bendang - sepupu suami). Ini biasa kami lakukan bila ada kesempatan. Hari itu singgah untuk berikan kek coklat yang dia minat...ambil resipi tapi tak buat-buat. Kak ngah menjemput
kami untuk majlis kenduri arwah dan kesyukuran (anak arwah kak yong sambung belajar ke Mesir). ......aduhai...minggu depan naik lagilah ke Sg. Besar. Sampai di Shah Alam jam12.00 malam.

*********


1 Ogos jam 7.30 pagi hantar tempahan kek ulangtahun ke rumah Pn Norsidah dan terus bertolak ke Sungai Besar. Sampai di rumah kak ngah jam 9.30, berikan kek. Kami ke madrasah ambil puteri kedua dan singgah beli keperluan sekolah. Hantar barangan kepada puteri sulung. Kembali semula ke rumah kak ngah. Kami beredar jam 1.20 terus ke masjid.

Selepas tu kami ke Hutan Melintang ziarahi pusara ibubapa suami saya. Jam 3.30 singgah di rumah Nyah (kakak suami) tapi dia tiada di rumah, anak-anaknya yang ada. Kami ke masjid pekan Sg. Besar, puteri kedua solat asar. Usai solat kami hantar puteri kami ke madrasah. Kami kembali ke masjid untuk solat magrib (jamak). Kemudian kami bertolak ke Shah Alam, singgah makan di Sekinchan dan akhirnya sampai ke rumah jam 11 malam.

Begitulah... apabila telah bekeluarga aktiviti kita padat dan tidak menentu. Ada saje keperluan yang perlu diberi perhatian dan diutamakan.







2 ulasan:

  1. Allah anugerahkan ummi sebuah keluarga bahagia =)

    BalasPadam
  2. Zue....
    maaf..sebegitu lama ummi tak ke entri ni..

    Alhamdulillah...
    InsyaAllah... kita berdoa sentiasa kepada Allah SWT kerana IA amat Pemurah dan Penyayang.

    BalasPadam