Khamis, 22 Julai 2010

Dari Mata


Assalammualaikum wrt.wbt.


Dalam diam mari kita renungi kata mutiara dan yang utama kita beri perhatian dan tindakan atas wahyu Allah SWT iaitu kitab yang mulia Al-Quran.

"Biar buruk di mata orang tapi indah di mata Allah, tapi tentu lebih bagus kalau indah di mata Allah juga indah di mata orang"

"Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hatinya"

"Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka (daripada perkara yang haram). Demikian itu lebih suci (lebih baik) bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNYA tentang apa yang mereka kerjakan (melalui penglihatan dan kemaluan mereka)"
Surah An-Nur : 30

"Dan katakanlah kepada wanita wanita yang beriman supaya menahan pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka (daripada perkara yang haram) dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya (wajah dan kedua-dua tapak tangan) dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara meeka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang yang beriman agar kamu berjaya."
Surah An-Nur : 31


Memahami ayat di atas amat penting bagi mereka yang beriman. Dan sesungguhnya bagi mereka yang beriman tidaklah ia sukar untuk dipatuhi akan perintah Allah SWT ini.

Pada pandangan saya orang lelaki beriman dan wanita beriman akan saling bantu-membantu agar perintah Allah SWT ini dapat dipatuhi dan mereka beroleh kejayaan seperti yang telah AllahSWT janjikan.

Menundukkan pandangan amat sukar pada hati yang tidak punyai perasan takut kepada Allah SWT dan ingin 'mengalami dan merasai' semua kenikmatan dunia tanpa satu pun yang terlepas. Justeru itu tidak hairanlah sekiranya ada didengari suara wanita yang tidak mahu menutup aurat dengan alasan 'belum sampai seru' atau katanya 'pakai tudung ni kena dengan hati yang ikhlas tanpa paksaan' dan atas tindakan wanita ini adalah pula kedengaran sebahagian suara nakal lelaki yang mengatakan 'dah nampak tu pandanglah....rezeki' atau 'sekali pandang tak apa..'

Sekiranya kita memahami ayat di atas, ia adalah suatu perintah Allah. Pabila seorang wanita itu telah mengetahui (sebelumnya ia tidak mengetahui) akan perintah Allah SWT ini, maka tidak timbul soal 'seru' atau apa sahaja alasan yang mengecualikannya dari mematuhi perintah Allah
SWT ini kerana hukumya wajib.

Dan kepada lelaki janganlah menganggap seorang wanita itu ketinggalan zaman (tak up to date) jika ia mengubah penampilan, lebih-lebih lagi jika seseorang itu berpurdah. Seharusnya kaum lelaki bersyukur kerana pandangan mereka telah terpelihara dengan bantuan wanita-wanita yang menutup aurat. Kaum lelaki seharusnya memberi peringatan pada diri sendiri dan ahli keluarga akan perintah Allah ini untuk dilaksanakan tanpa sebarang alasan.

Sebenarnya jika semua memahami dan melaksanakan perintah Allah SWT ini nescaya masalah sosial (kebejatan akhlak) tidak timbul. Masalah sosial ini adalah berpunca dari lelaki dan wanita yang tidak menahan pandangan mereka. Melalui pandangan mata akan menimbulkan nafsu seterusnya membuka keinginan berbuat maksiat, melanggar perintah Allah SWT. Kegagalan mematuhi perintah Allah SWT ini, menerbitkan beribu permasalahan dan menambah catatan dosa seseorang.

Namun apa yang telah berlaku dan atas apa sahaja perbuatan ingkar kita, usah kita bebani di pemikiran kerana Allah SWT telah menyediakan jalan penyelesaian. Berbahagianya kita umat Muhammad saw kerana kita diberi Allah SWT suatu kenikmatan iaitu TAUBAT. Melalui taubat lahirkanlah keazaman dan kesungguhan kita untuk terus meninggalkan segala larangan dan mematuhi segala perintah Allah SWT.

Sesungguhnya ALLAH SWT itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Yang baik itu dari Allah SWT dan yang lemah itu diri saya sendiri.
Wallahu'alam.






2 ulasan:

  1. Iye Kandaku,

    Usahkan lelaki sukar menundukkan pandangan terhadap wanita, malah kita sendiripun kadangkala 'terpana' melihat kaum Adam kan..?

    "Wahai mataku yg sempurna, halakan pandanganmu kpd yg hak, tundukkan kerlinganmu kpd yg bathil..."

    BalasPadam
  2. Justeru itu Islam memuliakan wanita untuk menetap di rumah, bukan untuk mengongkong sebaliknya untuk menyuci dan menaikkan darjat mereka.
    InsyaAllah bagi wanita beriman (seperti seruan Allah dalam setiap ungkapan dalam Al-Quran)yang bermatlmatkan akhirat, tidak ada suatu yang sukar atas perintah Allah untuk dilaksanakan.
    Insya Allah kita pertingkatkan pandangan Allah SWT terhadap kita.

    BalasPadam