Rabu, 21 Julai 2010

Macam Macam Hal


Di Malaysia Assalammualaikum wrt. wbt..

Pagi tadi lepas ngaji (ada sikit lagi untuk khatam buat hadiah ayahanda tercinta allayarham Haji Mahmood b Mat Dahan), saya layanlah blog ni....maklumlah blog baru dibina dan yang membinanya pulak tak pandai mana...jadi kenalah perbetul sana, tukar sini.... internet pula meragam macam petang semalam....dah siap taip, bila nak terbitkan line putus, aduhi.....penatnya menaip!

Sedang asyik membelek blog...telefon bedering....ayu adik sepupu susuan call dari Kanada...apalagi kalau kami berbual memang panjang...lebih sejam, tapi takpe ayu yang call. Kalau saya call dia, 3 minit yang pertama rm7.70, minit yang seterusnya rm0.90....tapi saya call minit yang pertama tu aje....

Ada kemusykilan tentang solat sunat rawatib dan witir....cara orang kat sana tak sama macam kita katanya.... saya nasihatkan kalau solat fardhu berjemaah, ikut aje imam tu. Kalau sunat atau sendirian ikutlah sunnah wajamaah berpegang pada imam syafie.

Kata ayu...ada imam tu baca doa dan pegang kepala seorang wanita yang sakit kepala dan tapak tangannya kena pada kulit dahi wanita tersebut....lepas tu imam tu solat tanpa mengambil wuduk semula...
Kaum wanitanya solat dengan berpakaian biasa sahaja.
Ada pulak wanita yang dilihatnya solat tapi nampak rambut....

Ayu beritahu orang kat sana kata dia wahabi....tapi ayu beritahu mereka ....ayu sunni.

Kata mereka, ayu street sangat...setiap kali solat ayu berwuduk bebeza dengan mereka sekadar berkumur-kumur aje...juga terdapat perkara seumpama ini kerana kemasukkan wargaasing sama ada yang dijemput atau yang tak dijemput (pati). Malah ada rakyat Malaysia sendiri yang berbeza cara ibadahnya. Sesiapa yang rajin ke masjid tentu dapat melihat kelainan dari kebiasaan. Sekiranya di sekitar yang ramai wargaasing muslim, lagilah kelainan-kelainan yang amat ketara dapat dilihat.

Saya pernah singgah bersolat zohor di sebuah masjid dalam perjalanan menghantar anak pulang ke asrama. Kebetulan ada sekumpulan muslim (bukan melayu, bukan cina) turut bersolat. Wanita-wanita ini solat tidak pakai telekung sekadar selendang yang dipakai....
kelihatanlah rambut yang panjang dari selendang dan tapak kaki mereka. Ada seorang jemaah yang sama solat dengan saya kata...mereka mahzab lain ni...

Terlanjur sebut pasal masjid, ingin saya sentuh bab susunan saf wanita. Saya amat kecewa melihat ramai muslimat kita tidak menjaga saf ketika berjemaah.
Biasanya sebelum solat terutama di masjid-masjid sepanjang perjalanan, barisan saf saya sempurna kalau ada kanak-kanak kami (yang berjemaah) susun aturkan. Masalahnya ialah diwaktu kita sedang solat.......jemaah baru masuk, itu yang susah kalau mereka tak jaga saf.... itulah yang jadi.... selepas usai solat, saya dapat kesan....
Ada penambahan bilangan jemaah dalam saf.
Ada yang lambat datang...tak masuk saf tapi ikut imam (berjemaah) .
Ada tu dah lambat bawa anak(5-6th)....sebaris dengan jemaah.... bila datang muslimat lain sambung saf....

Pernah tu...saya solat, ada dua saf...saya di tepi kanan diikuti anak saya yang dah baligh...lepas solat, saya lihat ada makcik sebaris saf saya tapi putus....sama-sama beri salam dan berdoa.
Lepas solat, saya beranikan diri tanya makcik tu... niat berjemaah ke.... dan seterusnya....sessi peneranganlah pulak....

Saya amat berharap semua muslimat memberi perhatian kepada susunan saf solat dan memberi tunjuk ajar pada anak-anak kecil kita. InsyaAllah sama-sama kita mencari keredhaan Allah

Berbalik pada cerita adik pupu saya itu.....
Sebenarnya di mana-mana di muka bumi ini kita berkiblat yang sama namun perlaksanaan ada yang berbeza maklumlah kita punyai beberapa mahzab dan tentu sahaja ada ketidaksamaan dalam perlaksanaan atau amalan ibadah kita. Justeru itu kita kena yakin dan beramal dengan ilmu yang kita ada. Untuk itu juga kita kena senantiasa menuntut ilmu agar kita berkeupayaan dan mantap ibadah kita.

ok.. yang baik itu datang dari Allah SWT, yang lemah itu diri saya sendiri.
Wallahualam....









Tiada ulasan:

Catat Ulasan