Khamis, 25 November 2010

Hikmah Sujud




Assalammualaikum wrt. wbt.,

Saya kalau mengemas buku dan majalah ambil masa sebab belek-belek dan akhirnya ulangbaca. Justeru itu ada saje bahan nak dibaca. Baru ni saya belek-belek Al-Islam keluaran Julai 2009 dan terasa banyak perkara perlu saya kongsikan walau ia bukan perkara baru atau lebih tepat saya undur kebelakang....tapi tak apa, InsyaAllah saya ada hasrat nak taip semula buat pengetahuan bersama namun ia mengikut masa yang saya ada.

Buat yang pertama dalam masa yang pendek ini saya turunkan di sini Hikmah Sujud.











Sujud kepada ALLAH MAHA ESA



* Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

* Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

* Melegakan sakit hernia (burut).

* Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

* Melegakan paru-paru dari ketegangan.

* Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

* Kedudukan sujud adalah baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian
belakang tubuh.

* Meringankan bahagian pelvis.

* Memberi dorongan supaya mudah tidur.

* Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun
daripada sujud.

* Pergerakan otot menjadi lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelicinan
perjalan darah yang baik.

* Bagi wanita pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk
menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

* Mengurangkan kegemukan.

* Pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke
tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut.

* Organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

* Mengelakan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat
dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan